Maakt het uit hoeveel versnellingen een elektrische fiets heeft?

Ja, nou en of. De reden komt wellicht uit onverwachte hoek. Tijdens het optrekken vanuit stilstand is, net als bij elk ander voertuig, erg veel energie nodig. Optrekken vanuit stilstand waarbij je zelf weinig kracht levert, slurpt je accu leeg. Zeker bij de langere afstanden, waarbij je meestak accu-capaciteit te kort komt, zal je dus alles in het werk moeten stellen om de accu zoveel mogelijk te ontlasten. Optrekken moet je dus zoveel mogelijk zelf doen en zo weinig mogelijk assistentie willen krijgen van de elektromotor.

Laagste versnelling

Wegrijden in de laagste versnelling is dus het devies en dan liefst met de laagste trapondersteuning. Hoe meer versnellingen je hebt hoe makkelijker je vanuit stilstand je kan wegrijden. Daarnaast, gaan veel maar niet alle elektrische fietsen uit van een ideale trapfrequentie van zo'n 60-70 per minuut. Dus dat je per minuut de trappers 60 - 70 keer ronddraait. Als dat minder is, denkt het motormanagement dat je het te zwaar hebt, bijvoorbeeld een heuveltje op rijd, of moe bent, en zal je dan flink gaan assisteren. Maar dat kost dus extra veel energie waarbij je accu sneller leeg is. Bij korte afstanden is dit helemaal geen probleem, lekker zelfs zo licht fietsen, maar op de langere fietstochten wil je dat de elektromotor je maar een beetje ondersteuning geeft. Dat is het heel belangrijk om een trapfrequentie van 60 - 70 aan te houden en dat bij iedere snelheid. Dat is natuurlijk alleen maar mogelijk als je veel versnellingen hebt. Drie versnellingen is beter als geen maar 7 of 8 versnellingen is erg wenselijk.

Hoogste versnelling

Let tijdens de proefrit speciaal op de hoogste versnelling. Dit is niet zo zeer van toepassing op fietsen met derailleur maar de fietsen met naafversnelling, die dus dus zo'n 7 of 8 versnellingen hebben. Wat is zo bijzonder aan de hoogste versnelling? Deze versnelling zal je normaal gesproken gebruiken om je maximale snelheid te bereiken. Die ligt voor de meeste elektrische fietsen op zo'n 22 á 23 km/u. Want boven deze snelheid zakt de ondersteuning snel in elkaar. Speciaal bij deze hoge snelheid is het van belang dat de trapfrequentie nog steeds op zo'n 60 - 70 ligt. Sommige kopers van elektrische fietsen klagen dat de hoogste versnelling een te kleine overbrenging heeft en ze dus een te hoge trapfrequentie moeten aanhouden bij maximale snelheid. Bekend is van een fabrikant dat deze, zonder het model aan te passen, het tandwiel van de hoogste versnelling heeft aangepast om te voldoen aan de wat hogere snelheid van een elektrische fiets t.o.v. een normale fiets.


home­ >elektrische fietsen