Hoe snel kan ik de accu laden van een elektrische fiets?
Dit is afhankelijk van het type accu wat in je elektrische fiets hebt. Bij de NiMh accu duurt een volledig oplaadcyclus wel vier uur (of langer). Bij een Li-Ion accu ligt dit meestal onder de twee uur. Een LiPo accu kan zelfs in één uur volledig opgeladen zijn. Bij NiMh accu's is het interessant te weten dat het laden in het begin sneller gaat dan op het eind. Stel dat je een NiMh in 4 uur vol kan laden dan is het niet zo dat na twee uur de accu voor 50% gevuld is. Dat is een stuk hoger. Naarmate de NiMh accu voller raakt tijdens het opladen zal de laadstroom afnemen. Dit is vooral interessant te weten als je tijdens een lange fietstocht je accu even op wil laden. Even (relatief) kort aan de lader levert al een interessante acculading op.
Constant aan de lader?
Bij sommige elektrische fietsen moet je de fiets meteen na het fietsen aan de lader koppelen en ook al is je accu opgeladen adviseert de fabrikant om hem dan toch constant aan de lader te houden. Dit is typisch een verschijnsel dat zich voordoet bij elektrische fietsen die uitgevoerd zijn met NiMh accu's. De reden dat je hem constant aan de lader moet blijven houden is dat daarmee de relatief grote zelfontlading van de NiMh accu wordt gecompenseerd. Als je dit, bij een elektrische fiets met NiMh, niet zou doen, en je fiets heeft een maand in de berging gestaan dan zal de beschikbare accucapaciteit wellicht tot 60% zijn gedaald en is daarmee je actieradius evenzoveel beperkt. De avond voordat je gaat fietsen zou je de fiets dan weer even aan de lader moeten koppelen, maar ja, dat vergeten natuurlijk velen. Bij Li-Ion en LiPo accu's is de zelfontladingsverschijnsel nauwelijks aan de orde. Sterker nog, nadat de lader zijn oplaadcyclus heeft afgerond schakelt hij zichzelf uit. Het heeft dus geen nut om de lader langer aan de fiets te laten zitten.