Elektrische fiets accu revisie of defecte accu vervangen, maar dan wel zo goedkoop mogelijk!

Het meest onderbelichte aspect van elektrische fietsen: het vervangen van defecte of oude accu's.

De accu heeft helaas niet het eeuwige leven. Sterker nog hij gaat nog geen eens de levensduur van de elektrische fiets. Is dat vreemd? Nee, alleen staan potentiele kopers van een pedelec hier nog niet altijd bij stil.

Beurtje

Als je een auto koopt weet je dat je eens per jaar een beurt moet laten geven, dan wordt de olie vervangen een filter, en na x kilometer staan de banden, lagers, oliefilter, remschijven etc. op het lijstje. Iedereen weet dat dit bij een auto hoort en iedereen accepteert het. Zelfs kijkt niemand er van op als de accu van de auto na een jaar of vijf-zes vervangen moet worden.

Accu vervangen

Maar... buiten een enkel remblokje na (als je die al hebt) een lampje of een smeerbeurtje/afstelbeurt na heb je niet veel kosten aan een fiets. Bij een elektrische fiets is dat anders. Daar zal je om de zoveel jaar de accu moeten vervangen. Prijzen van 300 tot 700 euro zijn heel normaal. Als je een accu moet gaan vervangen wordt je met je neus op de feiten gedrukt dat de accu van jouw keuze een bepaalde levensduur heeft. Zoals je hier kan lezen verschilt dat flink per accutype.

vervangen of reviseren?

Als het moment aangebroken is dat je merkt dat de accu zijn beste tijd heeft gehad, doordat de actieradius sterk is afgenomen, kan je twee dingen doen. Je kan naar je fietsenmaker en een compleet nieuw accu-pack kopen of laten monteren als je een niet uitneembare accu hebt, maar je kan ook de accu laten reviseren. Een nieuwe accu kopen of laten installeren is het duurste. Een accu laten reviseren kan 20-40% kosten besparen.

Drie onderdelen

Een elektrische fiets accu bestaat uit drie onderdelen. De verpakking, de doos waar de accu-cellen in zitten, een stuk elektronica en de

accu pack voor elektrische fietsen pedelec
gepuntlaste accu-cellen uit een accu-pack van een elektrische fiets
accu cellen. Bij een totale vervanging worden al deze drie onderdelen vervangen. Maar het probleem zit natuurlijk niet in de verpakking, noch in de elektronica, het probleem zit in de verouderde accu-cellen. Bij de revisie van een accu worden alleen de cellen van de accu.

Doordat dus twee van de drie onderdelen niet vervangen worden kunnen kosten bespaard worden. Het vervangen van accu cellen is technisch geen hoogstandje. Het reviseren van een accu-pack is grofweg te vergelijken met het vervangen van dat je de batterijen van een afstandsbediening. Alleen zitten de accu-cellen niet geklemd tussen veertjes zoals in de afstandsbediening, maar zijn aan elkaar gelast. Gepuntlast om precies te zijn. Dat is dus een werkje wat een doorsnee thuisklusser niet kan. Daarom moet dit gedaan worden door gespecialiseerde accu revisie bedrijven.

Een goed gereviseerde accu kan en is niet te onderscheiden van een compleet nieuwe accu. Maar het moet wel vakkundig gebeuren en de accu cellen moeten van dezelfde kwaliteit zijn als die vervangen worden. Dat kan je helaas niet aan de buitenkant zien. En juist op dit punt bevindt er zich veel kaf onder het koren. Accu cellen zijn in zeer veel kwaliteit niveaus verkrijgbaar. Het is dus aantrekkelijk voor iemand die accu's reviseert om kwalitatief mindere accu cellen (dus goedkoper) toe te passen. Welke firma's goed en slecht zijn is op dit moment nog niet bekend. Immers, de fietsaccu vervangingsmarkt begint pas nu zich te ontwikkelen. Probeer dus wat ervaringen op te zoeken in elektrische fietsen forums.

Zoek met een zoekmachine op basis van bijvoorbeeld de sleutelwoorden: elektrische fiets accu revisie

Voor het gemak kan je dat hieronder doen.

Aangepast zoeken

home­ >elektrische fietsen >accu revisie

Cookies Wij plaatsten alleen functionele, dus geen persoonsgebonden, cookies. De advertenties zijn "niet gepersonaliseerde advertenties". De AVG stelt dan dat toestemming vragen niet noodzakelijk is allen je te informeren.

ik heb het gelezen