Welk type accu moet je kiezen bij de aankoop van een elektrische fiets?

accu elektrische fiets Li-Ion pedelec

De ideale accu voor elektrische fietsen zou de volgende eigenschappen moeten hebben: goedkoop, compact, licht, grote capaciteit, zeer snel oplaadbaar, bij lage temperatuur geen capaciteitsverlies en een levensduur die gelijk is aan de fiets. Helaas, een accu die al deze eigenschappen in zich verenigd bestaat niet.

Bij het aanschaffen van een elektrische fiets is het verstandig speciale aandacht te geven aan de accu. Want, tijdens de levensduur van de fiets zal je een aantal keren een nieuwe accu moeten kopen, en dat is erg kostbaar. Je kan ook kiezen om de accu te laten reviseren. Pedelecs worden geleverd met de volgende accutypen: NiMh, Li-Ion en LiPo. Helaas kan je niet kiezen wat voor type accu je bij de fiets krijgt. Die keuze heeft de fabrikant gemaakt en wordt met een bepaald model uitgeleverd. Een andere accu kiezen bij een bepaald model fiets of later overstappen naar een ander accutype is dus niet mogelijk. Daarom is het belangrijk om voorafgaand aan de koop stil te staan welk type accu je wilt hebben in je elektrische fiets. Want met het selecteren van de elektrische fiets kies je ongewild ook een bepaald accutype.

Accu soorten en hun positieve en negatieve eigenschappen

soortprijscapaci­teit per kglevens­duur indicatieomvangcapaci­teit bij lage tempera­tuur (0-10 graden C)laadsnel­heidzelfont­lading
NiMhlaag

+ (60 Wh/kg)

300x laden (3 jr) groot neemt sterkt af + (indicatie: 4-6u) hoog
Li-Ion hoog +++ (300 Wh/kg) 1000x laden klein neemt enigszins af +++ (indicatie: 2 - 3,5u) laag
LiPo hoog ++++ (160 Wh/kg) 1000x laden (3 jr) klein neemt enigszins af ++++ (indicatie: 1,5u) laag
LiFePo4 hoog +++ (100 Wh/kg) 2000x laden (10 jr) gemiddeld behoud oorspronkelijke capaciteit ++++ (indicatie: 2,5u) laag


De term Wh/kg in de kolom capaciteit per kg geeft aan hoeveel capaciteit / energie (Wh) in één kilogram accu zit. Hoe hoger dit getal, hoe langer je kan rijden met één kg accu. Of, hoeveel lichter de accu wordt als je dezelfde actieradius aanhoudt.

De levensduur geeft een indicatie hoe vaak de accu volledig ontladen en geladen kan worden óf na hoeveel jaar de accu vervangen moet worden.

Zelfontlading is het fenomeen dat de capaciteit van de accu afneemt als je hem voor een bepaalde periode niet gebruikt. Sommige accu's lopen dus zelf leeg. Dat is niet alleen zonde maar ook onpraktisch als je na een wat langere periode met de fiets weg wil. Dan kan de beschikbare capaciteit (de ladingsgraag) misschien wel de helft zijn dan een volle accu. Natuurlijk kan je de accu weer tot 100% laden maar dat is niet

Nikkel Metaal Hydride accu (NiMh)

De NiMh accu is een "eerste generatie" accu bij elektrische fietsen. Vrijwel alle eerste modellen elektrische fietsen en op dit moment nog ongeveer de helft van het assortiment zijn met dit type accu uitgevoerd. De reden is duidelijk, de kosten voor dit type accu is relatief laag. Alleen kleven er veel nadelen aan. De energie-inhoud is klein. De omvang en gewicht van de accu is daarom groot. De zelfontlading en levensduur springen hier negatief uit. Een NiMh accu die een maand lang niet is opgeladen heeft inmiddels zo'n 20% capaciteit verloren. Staat je fiets lange tijd stil dan moet je dus bij dit type accu de accu eerst even opladen. Vanwege dit fenomeen adviseren fabrikanten de fiets constant aan de lader te laten.

Lithium Ion accu (Li-Ion)

Lithium Ion is een verzamelnaam voor vele accu's waarvan Lithium een belangrijk/gemeenschappelijk element is. Ongeacht welk type de fabrikant levert bij de elektrische fiets, dit type accu is een goede keuze. De belangrijkste voordelen zijn de geringe zelfontlading, laag gewicht en een lange levensduur. Helaas geven de fabrikanten de details van hun Li-Ion vrij. Het is dus niet duidelijk welk versie van de lithium accu bij de elektrische fiets geleverd wordt.

Lithium Polymeer accu (LiPo)

De Lithium Polymeer accu is op dit moment het neusje van de zalm. Hij onderscheid zich van Li-Ion accu's doordat nog minder ruimte nodig is dan een Li-Ion accu en dat daardoor het gewicht nog lager is. Het laden van een ontladen accu gaar erg snel. Technisch gezien zou een compleet ontladen accu in 60-90 minuten geheel opgeladen kunnen worden. Daarnaast is de levensduur van de accu het beste van de huidig beschikbare accutypen. Ondanks dat deze accu dus flink duurder zal zijn, wat je vooral merkt bij vervanging, zorgt de langere levensduur dat dit accutype uiteindelijk goedkoper in het gebruik is. Wanneer de accu voor langere duur niet gebruikt worden (denk aan de winterrust) is het raadzaam om de accu met een lading van 40% in een koude omgeving op te slaan (niet onder het vriespunt). Met deze opslagprocedure wordt de levensduur verlengd. Een koele schuur/garage is dus een ideale plaats voor de wintermaanden.

Accucapaciteit bij lagere temperaturen zoals in de winter

De capaciteit van een accu wordt gemeten bij een temperatuur van 25 graden Celsius. Zodra de temperatuur daalt neemt ook de capaciteit af. Dit fenomeen is sterker bij NiMh accu's dan bij Li-Ion en LiPo accu. Bij de Li-Ion en LiPo accu's wordt een indicatie gegeven van een verlies van 1% capaciteit per graden temperatuurdaling. Bij 15 graden is dus de capaciteit al 10% lager en bij het vriespunt is de capaciteit al 25% lager. Dit is dan ook de reden dat het verstandig is om de accu binnenshuis op te laden. Overigens, het capaciteitsverlies is niet permanent, zodra de temperatuur weer stijgt zal ook de capaciteit weer toenemen.


home­ >elektrische fietsen