Wat is de beste positie van de accu bij een elektrische fiets - pedelec?
Je zal je wellicht afvragen, maakt dat uit? Ja, dat maakt uit! Vandaar dat we daar aandacht aan schenken. De accu in een elektrische fiets kan zich op vier mogelijk plaatsen bevinden.
model 1, onder het zadel | model 2, in het (voor) frame |
model 3, naast de jasbeschermers / hangend aan bagagedrager onder de zijtassen | model 4, onder de bagagedrager |
- Model 1: onder het zadel; op zich een goede plaats, in het midden van de fiets en niet hoog aangebracht, dat zorgt voor een goede gewichtsverdeling, stabiliteit en lager zwaartepunt dan bij 4 en in iets mindere mate bij model 3. Het maakt de fiets wel wat langer. Past daarom mogelijk niet meer op een fietsdrager, en/of steekt verder uit buiten de auto op de trekhaak-fietsendrager. Accu laat zich makkelijk verwijderen. Stilistisch gezien een minder mooie oplossing.
- Model 2: In het frame (in dit geval in framebuis tussen trappers en voorvork) Stilistisch gezien een hele mooie oplossing. Nauwelijks te zien. Ze zullen ook niet zo snel weggestolen worden. Hét grote nadeel is dat je de accu niet zelf kan verwisselen. Dat moet de fietsenmaker voor je doen, dat kost dus geld. Als je de accu moet opladen dan moet op een meter afstand een wandcontactdoos zijn met 230 Volt. Even de accu binnen opladen of in het restaurant opladen (achter de bar) is er niet bij. Hopelijk hebben ze een flink verlengsnoer. Het restaurant heeft een oplaadpunt zeg je? Mooi, zolang hij niet bezet is! Daarintegen, een wandcontactdoos is altijd te vinden! Je moet wel altijd je acculader meenemen.
- Model 3: naast de jasbeschermers / hangend aan bagagedrager. Een mooie oplossing, het gewicht zit wat lager dan bij model 4 waardoor het zwaartepunt wat lager komt te liggen. Het gewicht van de accu's bevindt zich achterin de fiets en dat is wat minder prettig. Wanner je de accu's laat zitten is het wat lastiger de fiets op een fietsendrager te plaatsen. Maar waarom zou je, de accu's zijn heel makkelijk uitneembaar. Met de fietstassen er over heen is het netjes weggewerkt. De afbeelding hiernaast is zoals Giant die levert bij zijn modellen. De foto van model 3 en de foto aan de rechterzijde is dezelfde accuoplossing. Alleen is er bij model 3 een fietstas aangebracht die de accu's verhuld. Bij de meeste Giant modellen is de accu zelfs dubbel uitgevoerd. Dan hangt die paar kilo accu niet aan een kant, dat merk je toch bij het fietsen, maar is het gewicht mooi verdeeld. Vanwege de dubbel accu is de actieradius ook .... Giant..
- Model 4: Als een uitschuifbaar doosje onder een verhoogde fietsendrager. Samen met model 1 en 3 (zonder fietstas dan) zeer makkelijk uitneembaar. Bij dit model zit het gewicht wel hoog waardoor het zwaartepunt hoger komt te liggen dus iets onstabieler. Daarnaast bevindt zich het meeste gewicht aan de achterzijde van de fiets.
Aspect | model 1 | model 2 | model 3 | model 4 |
---|---|---|---|---|
zelf uitneembare accu | ja | nee | ja | ja |
gewicht accu zo laag mogelijk in de fiets | ja | ja | ja | nee |
gewicht accu in midden van fiets | ja | ja | nee | nee |
fiets wordt niet langer door accu | nee | ja | ja | ja |
Al met al een moeilijke keuze. Dé oplossing is nog niet gevonden. Wat betreft de gewichtsverdeling, til daar niet te zwaar aan. Hoewel model 1 met vlag en wimpel boven de anderen uitsteekt met model 2 op de hielen, hoor je eigenaren van elektrische fietsen, noch testers hier echt over klagen. De meest elementaire vraag zal zijn: wil ik zelf de accu's kunnen uitnemen/verwisselen. Lees verder op deze pagina als je de voordelen daarvan wilt weten.