Wat moet ik weten van de elektromotor in een elektrische fiets?

motor in achterwiel elektrische fiets pedelec
Elektromotor in achterwiel

Het antwoord is simpel, heel weinig. De wetgever heeft bepaald dat het maximale vermogen van de elektromotor in een pedelec maximaal 250 Watt mag zijn. Vrijwel iedere fabrikant benut deze mogelijkheid en plaatst dan ook een motor van 250 Watt in zijn elektrische fiets. In enkele gevallen, vooral bij de wat minder bekende merken / goedkope elektrische fietssen, heeft men vanwege de kosten gekozen voor een laagvermogen elektromotor.

Buiten het kostenaspect heeft deze keus, voor in de folder een positief marketing aspect, want door een minder krachtige motor in de fiets te plaatsen, bijvoorbeeld een vermogen van 200 Watt, neemt de actieradius toe. Dat staat goed in de folder. Je kan dus langer met een acculading fietsen. Maar de andere zijde van de medaille is dat je minder trapondersteuning krijgt, het fietsen gaat dus iets minder licht vooral tijdens het wegrijden en heuveltje op. Tijdens het optrekken vanuit stilstand of het nemen van een heuvel is namelijk zeer veel energie benodigd en door de minder krachtiger motor moet de fietser deze kracht zelf aanvullen en wordt de accu minder zwaar belast.

PS: het vermogen van 250 Watt geeft niet impliciet aan wat de kracht is die de motor kan leveren maar het vermogen wat de motor verbruikt/opneemt. Hoewel er zeker kleine verschillen zijn ligt het geleverde trapondersteuningskracht, wat in sommige gevallen wordt gespecificeerd in Nm, behoorlijk dicht bij elkaar. Niet dus om heel erg op te letten, mede omdat de meeste fabrikanten de waarde in Nm niet vrijgeven.

motor in voorwiel van elektrische fiets
elektromotor in voorwiel

Motorgeluid

Een aspect waarin sommige fabrikanten zich negatief onderscheiden is dat de elektromotor geluid maakt. Bij vrijwel alle elektrische fietsen is de elektromotor vrijwel onhoorbaar. Maar sommige fabrikanten hebben hier duidelijk andere keuzes gemaakt en is het motorgeluid duidelijk hoorbaar. Het is natuurlijk niet het geluid van een brommer, maar toch. Een punt dus op te letten tijdens de proefrit of aankoop.

Plaatsing van de motor: voor, midden of achterin?

De plaatsing van de motor blijkt geen speciale voor of nadelen te hebben. Een klein voordeeltje van plaatsing in het voorwiel is dat de gewichtsverdeling iets beter wordt, omdat het gewicht van de accu die meestal achter zit gecompenseerd wordt. Daarnaast is de aandrijving verdeeld over twee wielen, de kracht van de trappers via het achterwiel en de motor in het voorwiel. Maar deze aspecten zijn verwaarloosbaar en niemand ervaart deze aspecten als een specifiek voordeel.

Het is vrij ongebruikelijk maar in sommige pedelecs bevindt de motor zich net achter de trappers. De motor is daarbij direct gekoppeld aan de trapas. Daar kleven twee overigens kleine nadeeltjes aan: de fiets wordt iets langer omdat de motor ruimte nodig heeft wordt het achterwiel iets naar achteren geplaatst. In een fietsenrek, op een fietsdrager zal je dus merken dat deze fiets iets meer uitsteekt. Een ander klein nadeel is dat het vermogen van de elektromotor niet direct op het wiel wordt uitgeoefend. De motor drijft de ketting aan en die zorgt dat het achterwiel gaat draaien. De overbrenging van ketting-tandwiel kost nu eenmaal (een beetje) energie en het rendement is dus niet 100%. Dit vertaalt zich uiteindelijk in een iets kleinere actieradius.


home­ >elektrische fietsen