Wat is trapondersteuning / trapbekrachtiging en wat moet ik daarvan weten?
Een pedelec (elektrische fiets) is geen brommer. Je moet bij een pedelec trappen anders kom je niet vooruit. Dat is zelfs een wettelijke eis. Je hebt dus ook geen gashandel[1]. Trapondersteuning is een techniek waarbij de elektromotor pas gaat werken zodra (enige tijd) de fietser kracht uitoefent op de trappers. Zodra je stopt met kracht uit te oefenen op de trappers stopt ook de ondersteuning van de elektromotor.
Wanneer je op de trappers kracht uitoefent zal bij een elektrische fiets de elektromotor je een zetje in de rug geven door ook energie te leveren. De elektromotor "fietst met je mee". Het best laat zich dit gevoel beschrijven alsof je wind in de rug hebt. De mate waarin je ondersteuning krijgt van de elektromotor, dus hoe hard je zelf moet trappen, is afhankelijk van het motormanagement en de ingestelde mate van trapondersteuning. Vrijwel iedere pedelec heeft een bedieningspaneel met display op het stuur. Op dit bedieningspaneel kan je meestal in twee of drie standen instellen hoe sterk de trapondersteuning is.
De trapondersteuningstanden hebben veel verschillende namen maar low-medium-high of eco-normal-boost kom je veel tegen. Bij de laagste stand, low of eco zal de actieradius het grootst zijn.
Hoe een elektrische fiets "aanvoelt" is onder meer sterk afhankelijk van hoe de trapondersteuning is geprogrammeerd in het motormanagement. Dit ervaar je als schokkerig of juist vloeiend. Maar ook merk je verschillen tijdens het wegrijden uit stilstand zoals bij een stoplicht. Bij sommige pedelecs moet je eerst twee slagen met je trappers maken voordat het motormanagement de elektromotor inschakelt. Daarnaast valt bij de ene pedelec de trapondersteuning abrupt weg zodra je even niet trapt terwijl de ander dit geleidelijk afbouwt. Juist deze verschillen rechtvaardigen een gedegen proefrit. Naast de keuze van het type accu is de trapondersteuning een van de belangrijkste punten waar elektrische fietsen van elkaar zich onderscheiden.
Op zich hoeft traag reageren van de trapondersteuning niet slecht te zijn. Het is een keuze van de fabrikant. Het nadeel is dat je de eerste meters op eigen kracht moet fietsen, maar het voordeel van deze keus is dat de accu minder zwaar wordt belast, want tijdens het optrekken wordt enorm veel energie van de accu gevraagd, en zal door deze vertragingstactiek de accu gespaard worden en de actieradius toenemen.
- Sommige pedelecs zijn uitgevoerd met een gashandel maar dit wordt allen bij het "parkeren" gebruikt en niet tijdens het fietsen.